Sidor

fredag 3 september 2010

Vegetariskt

Igår lagade jag den här vegetariska gratängen, den blev verkligen jättegod!

Vegetarisk pastagratäng


1 aubergine
2 burkar hela tomater
olivolja
pasta penne (jag använde fullkorn)
persilja
2 vitlöksklyftor
basilika
salt och peppar
parmesanost (riven)

Först ska man skiva auberginen, lägga den på ett fat och strö salt över för att låta dra i en timme. Jag hann bara låta det dra i ca 40 min men slutresultatet blev bra ändå!
Koka pastan enligt förpackningen. Grovhacka de hela tomaterna och spara spadet.
Skiva vitlöken tunt och bryn den i en kastrull med olivolja. Häll i tomaterna och spadet. Krydda tomatsåsen med örterna och salt o peppar. Låt koka ca 6-7 min eller tills tomatsåsen har tjocknat något. Hetta upp olivolja i en stekpanna och stek auberginen i ca 2 min på varje sida. Låt dem rinna av på hushållspapper. Riv parmesanosten (ca 3 dl). Varva aubergine, pasta och ost i en ugnsform. Häll över tomatsåsen överst och strö på riven ost. Gratinera i ugnen i ca 20 min i 250 grader. Mycket gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar