Sidor

lördag 13 september 2014

Balans

Nu inser jag hur dåligt jag faktiskt mådde under förra läsåret. Jag var konstant trött, både mentalt och fysiskt. Hade ofta huvudvärk, spända muskler och förkylningar som avlöste varandra. Kroppen orkade inte med minsta ansträngning, vilket ledde till att jag inte klarade av att träna. Jag var stressad pga nytt jobb och jag kände mig ofta ensam och deppig. Allt det här sammantaget gjorde att jag gick upp 6 kg, att jag inte orkade umgås med folk och att jag kände mig totalt misslyckad med det mesta. Jag har haft svår PMS och utslag i ansiktet. Jag trivdes inte alls med mig själv.

Men sommaren och semestern blev en vändpunkt! Och det är inte förrän nu jag inser hur betydelsefull den har varit. Äntligen börjar jag få en balans i livet igen! Jag har gått ner 4 kg! Jag börjar gilla att piffa till mig igen, att välja kläder på morgonen och att lägga lite tid på att sminka mig och fixa håret. Jag har kommit igång med träningen. I fredags var jag på ett Cirkelfys-pass för första gången på länge och kroppen kändes så stark och pigg!! Som förr i tiden! PMS:n och finnarna i ansiktet är nästan obefintliga. Hur har jag gjort för att nå hit då? Jo, det började med att jag verkligen mådde bra under semestern. Jag vilade, rörde mycket på mig och umgicks mycket med nära och kära. Naturen på Öland och umgänget där, fick mig att bli totalt avslappnad. Att vara med människor som man kan vara helt sig själv med är så skönt, och läkande! 

Under sommaren bestämde jag mig för att börja på en yoga-kurs till hösten. Så nu går jag på den varje tisdag och det har varit jättebra för mig! Främst mentalt, men även fysiskt. Jag märker redan att jag har blivit starkare och rörligare. Jag har hittills fokuserat på att bygga upp kroppen igen. Därför har jag också gått på core och jag har joggat lugnt, men ökat distansen lite för varje gång. Den senaste tiden har jag även lagt till ett skivstångspass och nu ska jag försöka få in cirkelfys då och då. 

Jag lyssnar fortsättningsvis på ljudböcker när jag kommer hem från jobbet. Det gör att jag kan släppa tankarna på jobbet som lätt börjar mala annars. Det hjälper mig också att somna på kvällarna. Jag brukar somna efter ca 10 minuter nu :-) 

Jag känner mig så nöjd med mig själv just nu! Tack vare små förändringar och en hel del kämparanda har jag lyckats få mer balans i mitt liv. Det är jag som gör jobbet åter igen! Det går inte att vänta på att något bara ska komma till en. Jag börjar hitta tillbaka till mig själv igen:-) 

1 kommentar:

  1. Hej Anna, underbart att höra. Jag blir så glad när jag läser det här. Jag slutar att jobba nästa fredag, kanske kan komma förbi och hälsa på dig i höst:-) Stor kram från mig till dig

    SvaraRadera