Sidor

onsdag 8 juni 2011

Lycka.nu

Tänk vad våra tankar kan spela ett stort spel i våra liv! Och jag har tid att tänka mycket, det märks! Läser just nu boken "Lycka nu" av Titti Holmer. Det är en bok om mindfulness och trots att titeln gjorde mig skeptisk, så har den en hel del bra poänger. Hon talar om kropp, tanke, känsla och handling. Dessa hör ihop och påverkar varandra. Som när jag får ont eller är spänd i ryggen eller nacken (kroppen) så börjar jag tänka: "jag har alltid ont", "det går aldrig över", "det blir bara värre", "varför händer det här alltid mig". Dessa tankar får mig att känna mig ledsen, orolig och arg, vilket leder till ännu mera smärta. Handlingen består i att undvika att göra saker, fokusera på smärtan och vila. Och så går det där runt i en ond cirkel. Jag tycker att det här var väldigt intressant och att det stämmer in på mig väldigt bra! Detta är bara ett av flera bra och igenkännande exempel ur boken. Jag kanske lägger ut fler framöver:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar