Sidor

onsdag 1 februari 2012

Det blir bättre

Har precis tittat på programmet "Det blir bättre" med Emma Igelström. Ett otroligt viktigt och givande program måste jag säga. Det är skönt att se något som berör utan att människorna blir överrösta med gåvor, som tex ett nytt hus eller en renovering. I det här programmet får kända personer berätta om något svårt som har drabbat dem, men som de sedan har lyckats ta sig ur, på i stort sett egen hand. Det är svårt att tro på att det blir bättre när man mår riktigt dåligt, särskilt när man är ung. Jag har själv varit nere på botten, men tog mig upp och vann så otroligt mycket på det. Jag blev själv överraskad över vilken vändning livet kan ta, att jag kunde må så mycket bättre, på så kort tid. Det är en erfarenhet som jag är otroligt tacksam över att jag har fått vara med om. Och! Vem som helst kan drabbas! Det betyder inte att man är "svag" eller har svårt för motgångar, nej det är annat. Oftast tror jag att en eller flera händelser får något som vi har burit på länge att bryta ut. Därför tror jag att det är viktigt att våga möta sina känslor, att ta itu med dem på en gång. Att gråta, vara arg och älta allt ett tag, för att sedan gå stärkt ur det. Att be om hjälp är så klart också viktigt. Jag vet många personer som istället för att forska i varför man mår dåligt, eller som helt enkelt inte vill se det, istället flyr och förtränger. Men någon gång kommer det ifatt en, och jag tror inte att det blir lättare att ta itu med då. Dessutom missar man en massa erfarenheter och insikter om sig själv och livet. Lite funderingar så här på kvällskvisten:-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar