Sidor

lördag 6 december 2014

Min tredje termin börjar lida mot sitt slut

Ett och ett halvt år som lärare har snart gått. Jag ser tillbaka och inser vilken resa det har varit och hur mycket jag har lärt mig om mig själv, om yrket och om undervisning. Jag kan erkänna att jag för ett år sedan var helt slutkörd. Visste inte om jag skulle klara av jobbet som lärare och jag tvivlade mycket på mig själv. Men sedan dess har det vänt. Jag trivs otroligt bra! Visst, jag möter hela tiden stora utmaningar i min roll som lärare. En dag kan inledas med kaos och avslutas med ett glädjerus över att det är så härligt. Och nästa dag kan gå i ett från att jag går upp tills jag går och lägger mig på kvällen. En annan dag kan det pendla från att jag känner att jag har full kontroll över dagen, tiden och klassen till att jag är i frustration över detsamma. Det är helt enkelt ett jobb som innehåller utmaningar, utveckling, toppar och dalar, glädje, värme och stress. Jag känner att jag gör skillnad i de här barnens liv och att jag tillsammans med mina kollegor faktiskt gör ett riktigt bra jobb. Även om förutsättningarna ibland är helt katastrofala och omöjliga att påverka. Hade jag inte arbetat med barn och inte haft så bra kollegor, då hade jag inte orkat en vecka. 

Idag känner jag en tacksamhet över att jag till slut valde att plugga till lärare och jag tycker att det är roligt! Trots stressen så är det kul att vara lärare! Jag kan inte tänka mig att göra något annat! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar