Sidor

lördag 20 augusti 2011

Insikter om mig själv

Trots att jag spenderar lördagskvällen på egen hand, så är humöret på topp! Jag klarade tentan i B-kursen i matte i torsdags!! Jag är så grymt stolt över mig själv! jag har ta mig sjutton läst den kursen två gånger förut och inte klarat den så det känns som en riktig seger. Detta gör också att jag inte känner mig lika orolig inför höstens matte på universitetet. Jag kommer aldrig bli något matte-geni och jag tror absolut att jag kommer att få kämpa en hel del, men jag kommer, eller jag SKA klara det!

En annan orsak till att det känns ok att inte göra så mycket i kväll, är att jag inte behöver plugga eller jobba. Jag kan unna mig att bara slappa, utan att ha dåligt samvete! Det har gett mig lite tid att fundera en del, på livet...

Jag har bland annat kommit fram till att man lär sig något nytt om sig själv hela tiden! Det vill säga, om man väljer att "rida ut stormar" och inte fly från livets nedgångar, så utvecklas man alltid. För min del har mina tuffa perioder i livet gett mig en enorm självkännedom och en styrka som jag knappt själv visste att jag ägde! Men allt handlar väl om hur man väljer att tackla de svåra stunderna, jag menar inte att man inte ska tillåta sig att må dåligt, nej det måste man också får göra! Men det är farligt om man hamnar i ett ältande, då blir man bara bitter. Jag tror att man måste ge sig själv tid att "komma igen". SEN kan man ta lärdom av det som hände och gå stärkt ur det. En annan fara tror jag ligger i att hamna i "offerkoftan" vilken jag själv var i under en period för några år sedan (och jag vill aldrig mer tillbaka dit!). Man ser sig själv som ett offer och skyller ofta på alla andra i ens närhet för att man mår dåligt. Man tar till sig allt negativt och SER inte ens det positiva som människor omkring en gör och säger. Det beteendet gör mig idag otroligt irriterad, antagligen för att jag känner igen mitt gamla jag i det... Men alla kan förändras! Bara man vill och försöker!! och det gör jag, heeela tiden!!

1 kommentar: