Sidor

tisdag 8 juni 2010

Tankar om vad som är viktigt i livet...

Ibland måste man nog påminna sig om vad som egentligen är viktigt i livet. Tror att många inte hinner med det... eller har förmågan kanske. När jag mådde dåligt var det svårt, näst intill omöjligt att uppskatta allt det fina jag har i mitt liv. Idag påminner jag mig själv om det nästan varje dag. Det är klart att man får ha dåliga dagar och tycka att livet är skit, så är det ibland. Men det som gör mig frustrerad är hur människor verkar vilja fylla sina tomma liv med "saker". Fina hus, bilar, alla tekniska prylar man kan tänka sig osv. Det verkar inte som att det någonsin är nog och man ska dessutom byta ut och bygga om stup i kvarten. Jag säger inte att jag själv är helt oskyldig till all denna konsumtion, jag erkänner, ibland mår jag bättre av att shoppa. Men det är ju bara för ögonblicket och relativt billiga saker. Sedan jag blev student har jag inte råd med spontana köp och det gör mig faktiskt inget! Istället värderar jag varje köp högre och jag tänker verkligen efter innan. Men det som stör mig är att normen för hur man ska bo, hur många resor man ska göra och vilken bil man ska ha verkar vara bortom det som de flesta egentligen har råd med. Inte konstigt att det finns program som "Lyxfällan". Jag struntar i vilken ekonomisk situation folk väljer att sätta sig i, det jag tycker är synd är att man inte verkar uppskatta de små sakerna i livet. Det som vi "vanligt" folk uppfattar som guldkant i vardagen, ett trevligt möte med en vän eller något som får oss att må bättre, det kan någon som har allt ta för givet. Jag vill inte ta något för givet. Jag tänker fortsätta känna mig helt pirrig och förväntansfull av att bara ta ett glas vin med en vän, eller av att gå på en bra konsert. Jag uppskattar verkligen guldkanterna i tillvaron!! de kan inte bytas mot pengar. Jag är så tacksam för att jag kan uppskatta det jag har!
Här kan jag säga att jag hade guldkant i vardagen:-) vandrade i Nordnorge 2008

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar