Sidor

torsdag 22 november 2012

Jag vill kunna lita på människor!

Tänk, ibland känns det som att man betyder nästan allt för någon. Och sen helt plötsligt ingenting. Vad lustigt det är egentligen. Jag kommer nog alltid ha svårt för att förstå sånt. Eller så är det bara jag som har varit naiv och blind och inte sett tecknen på att personen ifråga länge har försökt att bryta relationen. Att det bara är jag som inte har förstått det! Och så kan det ju vara! Jag har haft vänner som man av olika orsaker har glidit ifrån sakta, men då har det oftast varit ömsesidigt, att man har växt ifrån varandra till exempel. Och det är ju inte så märkligt att man gör egentligen. Man utvecklas åt olika håll, flyttar eller så är relationen helt enkelt inte mer än en kompis-relation från början. Men när den ena inte riktigt förstår eller är med på tåget, då gör det ont. I alla fall för mig. De flesta har nog varit med om den känslan när en parrelation plötsligt tar slut.

Efter att ha varit med om ett par såna här situationer nu, börjar verkligen min tillit till andra att bli skadad. Jag litar inte på någon! Det är inget jag gillar. Jag märker att jag är mer konflikträdd idag, att jag inte vågar ge mig in i några djupare relationer längre och att jag drar mig för att berätta något om hur jag mår. Jag ger liksom upp och orkar inte anstränga mig om jag inte känner någon ansträngning tillbaka. Det absolut värsta är att jag inte längre orkar, vill eller vågar ställa upp i samma utsträckning för andra som jag har gjort tidigare heller.

Samtidigt har jag kommit på att det här är kanske positivt! Har man mer ytliga relationer slipper man ju att bli sårad. Jag kan lyssna, finnas där och ventilera mitt där och då, sen stannar det vid det. Det behövs inga extra ansträngningar eller förväntningar från något håll. Detta blir ju lite svårt i en parrelation förstås...

Hur som helst så har jag ju några nära och djupa relationer kvar. Och dom uppskattar jag Verkligen! Jag hoppas att jag lyckas visa det ibland också (trots min dåliga tillit). Nära vänner som man kan berätta allt för, de växer inte på träd minsann!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar