Sidor

onsdag 19 oktober 2011

Mmmm, lakrits!

Har mått jättedåligt hela dagen:-( Nacken värker som sjutton! inte kul och inte helt oväntat efter måndagens stress... Aja, vet ju i alla fall vad det beror på. Men jag är så trött på den här berg och dalbanan i mitt liv! Har ont några dagar och allt får ligga på is, mår bättre och kommer igång med träning och allt annat runt omkring och så börjar det om igen. Jag håller verkligen med min vän Malin, lite balans i livet skulle inte sitta fel! Det kanske får bli det nya ledordet för oss nästa år - balans! För så länge jag läser matte tror jag det blir svårt...

På tal om annat så blev jag så sjukt sugen på lakritsglass när jag såg Andreas Wilson göra det i programmet "4 stjärnors middag" idag. Hittade det här receptet, funderar på att testa det någon dag... Tyvärr har jag ju ingen glassmaskin, vilket verkar vara enklare men, men...

Lakritsglass
ca 4 portioner

3 dl mjölk
2 dl grädde
50-100 g lakrits (turkisk peppar)
1,5 dl socker
3 äggulor

Koka mjölk med grädde godis och hälften av sockret i en kastrull under omrörning. Rör tills godiset smält. Ta kastrullen åt sidan och låt svalna.

Vispa äggulorna porösa med sockret, gärna med elvisp. Häll i lite av lakritsblandningen och fortsätt vispa någon minut. Häll i resten av blandningen och låt kallna helt.

Häll blandningen i glassmaskin och följ maskinens instruktioner. Eller frys i en skål och vispa med 30 minuters mellanrum med elvisp tills glassen frusit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar